• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63851
+
-

عامل انسانی علت آتش‌سوزی باغ‌های ارومیه

از ابتدای سال جاری بیش از 80 مورد عملیات اطفای حریق مراتع و باغ‌ها از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه انجام شده است که به گفته مسئولان، عوامل انسانی بیشترین دخالت در آتش‌سوزی‌ها را داشته‌اند. 

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه به ایسنا گفت: یکی از بیشترین علل آتش‌سوزی در باغ‌ها و فضای سبز، آتش زدن ضایعات شاخ و برگ درختان از سوی عوامل انسانی است. با گسترش آتش‌سوزی، افراد دیگر قادر به کنترل حریق نیستند و مشاهده شده این آتش‌سوزی باعث خسارت به منازل و ساختمان‌های مجاور هم شده است.

«ابراهیم شادقوشچی» افزود: با توجه به شدت بارش نزولات آسمانی در ماه‌های قبل در شهر ارومیه و رشد حجم انبوهی از گیاهان خودرسته در مراتع، باغ‌ها و نیز شروع زودهنگام فصل گرما و افزایش آمار آتش‌سوزی باغ‌ها، مراتع و فضای سبز از همه شهروندان تقاضا داریم نکات ایمنی را رعایت کنند و به هیچ عنوان به منظور از بین بردن ضایعات شاخ و برگ درختان در زمین‌های کشاورزی یا بایر و همین‌طور فضای سبز و باغ‌ها، اقدام به آتش زدن آنها نکنند و از انباشته شدن شاخ و برگ ضایعات درختان در یک محل جلوگیری کنند، چون در صورت شعله‌ور شدن، حریق به سرعت گسترش و به دیگر ساختمان‌ها و منازل اطراف سرایت می‌کند و مهار آن بسیار سخت و زمان‌بر می‌شود.

وی با بیان این‌که بسیاری از شهروندان برای تفریح به اماکن تفریحی شهر در کنار شهر ارومیه و پارک جنگلی می‌روند و همین افزایش حضور شهروندان در صورت بی‌احتیاطی موجب آتش‌سوزی می‌شود از همشهریان و مسافران درخواست کرد از روشن کردن آتش در فضای سبز و در کنار درختان خودداری کنند و همچنین از آتش‌بازی کودکان در طبیعت جلوگیری کنند و از شکستن شاخه‌های درختان برای روشن کردن آتش بپرهیزند.

این مسئول توصیه کرد: شهروندان هنگام گردش و تفریح ته‌سیگار روشن و چوب نیم‌سوخته و زغال روشن داخل اجاق‌ها را پس از اتمام کاملا خاموش و با اطمینان کامل آن را زیر خاک مدفون کنند. وی به خطر آتش‌سوزی به دلیل انداختن بطری‌های شیشه‌ای و یا شیشه‌های شکسته در طبیعت اشاره کرد و گفت: انداختن شیشه در باغ، بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی باعث تمرکز نور خورشید بر خار و خاشاک خشک می‌شود و شیشه مثل ذره‌بین موجبات آتش‌سوزی را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه عنوان کرد: همشهریان در صورت مشاهده آتش‌سوزی سریعاً با شماره 125 تماس بگیرند و قبل از رسیدن آتش‌نشانان در محل با رعایت نکات ایمنی، اقدام به جلوگیری از گسترش 
حریق کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید